< Vissza a szak honlapjára

Magyar Română English

Főoldal /

Direcţii actuale în studiile literare. Orizonturi metodologice contemporane şi istoria reinterpretată a Actei Comparationis Litterarum Universarum

 

 

Direcţii actuale în studiile literare

Orizonturi metodologice contemporane şi istoria reinterpretată a Actei Comparationis Litterarum Universarum

 

 

Codul disciplinei: LR 5109

Forma de examinare: colocviu

Lect. univ. dr. Levente T. Szabó (UBB, Catedra de literatură maghiară – Academia Ungară de Ştiinţe. Institutul de Studii Literare)

Cursul este parte integrantă a programului postdoctoral Ştiinţele socio-umaniste în contextul evoluţiei globalizate POSDRU 89/1.5/S/61104, specializarea studii literare condusă de prof. dr. Ioana Both (http://www.postdocssu.acad.ro)

Date de contact: tszabolevente@gmail.com, cab. 108. (orar consultaţii: joi, 14-15.)

 

Cursul este o introducere la nivel de master în acele teorii contemporane ale literaturii generale şi comparate care pot oferi noi perspective pentru valorificarea primei reviste internaţionale de literatură comparată, Acta Comparationis Litterarum Universarum / Összehasonlító Irodalomtörténelmi Lapok. Editată la Cluj (şi pentru puţin timp la Londra) revista este deseori amintită în istoriile universale ale literaturii comparate şi analele procedeelor moderne comparate (René Wellek, Austin Warren, Horst Fassel, Stephen Zepetnek de Töttössy). Totuşi, analizele profunde şi cuprinzătoare dedicate revistei care a precedat binecunoscutulZeischrift für vergleichende Literaturgeschichte al lui Max Koch, şi care a fost primit cu entuziasm în numeroase jurnale internaţionale ale anilor 1870 (The Athenaeum, Academy, Trübner’s American and Oriental Literary Record, Magazin für Literatur des Auslandes, Das Ausland, La Revue des Idées nouvelles sau Cronica de los Cerventistas) lipsesc cu desăvârşire.

Într-o perioadă când literatura comparată are tendinţa de a se orienta spre trecutul colonial, spre tradiţiile literare uitate sau subversive, rolul multor culturi literare a fost reinterpretat – inclusiv al celor din Europa de Est. Aceste filiere literare secundare nu figurează ca „întârziate”, „arhaice”, „primitive”, ci ca alternative la modelul occidental, respectiv la tradiţiile dominante ale literaturilor naţionale maghiare şi române.

 

Seminariile asociate cursurilortratează texte de bază din ACLU, dezvoltă şi aplicăideile ridicate de cursuri.Descriptivul cursurilor conţine repere bibliografice minimale, care funcţionează ca bibliografie opţională pentru studenţi: parcurgerea fiecărui titlu poate aduce câte un punct studenţilor. Toate textele obligatorii şi opţionale sunt criptate, pot fi descărcate de pe site-ul meu profesional: hunlit.lett.ubbcluj.ro/hu/tanarok/t-szabo-levente. Parola poate fi obţinută personal la primul curs şi seminar, respectiv prin e-mail.

 

1. Teoriile contemporane ale comparatisticii contemporane si noul interes în ceea ce priveşte începuturile multiple ale comparatisticii globale: poziţia Actei Comparationis Litterarum Universarum în istoria literaturii comparate de azi

 

Pascale Casanova: The World Republic of Letters, Stanford U.P., 2007.

Gayatri Chakravorty Spivak: Death of a Discipline, Columbia U. P., 2003.

 

2. Inventarea literaturii universale moderne în secolul al 19-lea şi tradiţiile divergente ale concepţiilor asupra literaturii universale

 

David Damrosch, „Rebirth of a Discipline: The Global Origins of Comparative Studies”, Comparative Critical Studies 2006 (3), 99-112.

History of the Literary Cultures of East-Central Europe. Junctures and Disjunctures in the 19th and 20th Centuries, eds. Marcel Cornis-Pope and John Neubauer, vol. I., John Benjamins, Amsterdam-Philadelphia, 2004, 22-39.

 

3. Profesionalizarea modernă a literaturii şi a artelor şi noile roluri specializate în literatură

 

Lawrence W. Levine: Highbrow/lowbrow: The Emergence of Cultural Hierarchy in America, Harvard U. P., 1988.

Anthony J. La Vopa, Specialists against specialization: Hellenism as professional ideology in German classical study, in: German Professions 1800-1950, eds. Geoffrey Cocks and Konrad H. Jarausch,Oxford U. P., 1990, 27-45.

 

4-5. Naţiune si literatură în secolul al 19-lea: o istorie a conceptelor si relaţia literaturii universale / ACLU cu noţiunile de comunitate. Regionalism, Landespatriotismus, identităţi supranaţionale si identităţi naţionale în contextul fenomenului ACLU

 

Joep Leerssen: National Thought in Europe. A Cultural History, Amsterdam U. P., 2006.

Matthew Gelbart: The Invention of „Folk Music” and „Art Music”. Emerging Categories from Ossian to Wagner, Cambridge U. P., 2007.

Trencsényi Balázs: Patriotism and elect nationhood in early modern Hungarian political discourse, in: Whose Love of Which Country?Composite States, National Histories and Patriotic Discourses in Early Modern east Central Europe, eds. Balázs Trencsényi and Márton Zászkaliczky, Brill, Leiden-Boston, 2007.

Sorin Mitu, Imagini europene şi mentalităţi româneşti din Transilvania la începutul epocii moderne, Cluj, Editura Presa Universitară Clujeană, 2000.

 

6. Imaginaţia geopolitică în literatura secolului al 19-lea şi încercările de democratizare a ierarhiilor geografico-literare în ACLU

 

Edward Said, Orientalism, Vintage Books, New York, 1979.

Larry Wolff, Inventarea Europei de Est. Harta civilizaţiei în epoca luminilor, Humanitas, Bucureşti, 2000.

Maria Todorova, Imagining the Balkans. Updated edition, Oxford U. P., 2009.

 

7. Teoriile contemporane ale medialităţii şi tradiţia reflexiei asupra medialităţii în ACLU

 

Das 19. Jahrhundert als Mediengesellschaft, Hrsg. Jörg Requate, München, 2009.

Friedrich A. Kittler, Gramophone, Film, Typewriter, Stanford U. P., 1999.

 

8. Miturile literare moderne din secolul al 19-lea şi cultul figurilor filosofico-literare din ACLU

 

"Mihai Eminescu, poet national român". Istoria si anatomia unui mit cultural, coord. Ioana Bot, Cluj-Napoca, Dacia, 2001.

Péter Dávidházi, The Romantic Cult of Shakespeare. Literary Reception in Anthropological Perspective, Macmillan, 1998.

Jeremy Black, France and the Grand Tour, Palgrave Macmillan, 2003.

 

9. ACLU in contextul formelor cosmopolitismului post-iluminist

John David Pizer, The Ide of World Literature: History and Pedagogical Practice, Louisiana U. P., 2006.

Tom Lutz, Cosmopolitan Vistas, Cornell University, 2004.

 

10. Paradigmele si dilemele moştenirii culturale / muzealizării culturale: muzealizarea modernă a culturii şi poziţia ACLU. Naşterea filologiei moderne ca arhivare culturală din perspectiva ACLU

 

Editing the Nation’s Memory. Textual Scholarship and Nation-Building, ed. Dirk van Hulle and Joep Leerssen, Amsterdam-New York, 2008. (European Studies 26.), 13-30.223-240, 305-317.

Bernd Carqué, Sichtbarkeiten des Mittelalters. Die ikonishe Repräsentation materieller Relikte zwishenc Visualisierung und Imaginationin:Visualisierung und Imagination. Materielle Relikte des Mittelalters in bildlichen Darstellungen der Neuzeit und Moderne, Hrsg. Bernd Carqué, Daniela Mondini und Mathias Noell, Wallstein Verlag, 11-50.

 

11. Modele educaţionale şi paradigme ale interpretării literare: modele universitare şi formarea fenomenului ACLU

 

Pierre Bourdieu, But who created the creators?, in: The Sociology of Art. A Reader, ed. Jeremy Tanner, Routledge, London-New York, 2004, 96-103.

Alex-Drace Francis: The Making of Modern Romanian Culture: Literacy and the Development of National Identity, Tauris, London-New York 2006, 40-80, 143-159.

 

12-13. Forme ale modernităţii timpurii şi modernitatea Actei Comparationis Litterarum Universarum

 

Antoine Compagnon: Antimodernii, Art, 2008.

Edward Mozejko: Tracing the modernist paradigm. Terminologies of Modernism in Modernisms, ed. Astradur Eysteinsson and Vivian Liska, John Benjamins, Amsterdam-Philadelphia, 2007, 11-34.

Zygmunt Bauman: Liquid Modernity, Cambridge, Polity Press, 2000.

 

Seminarii:

 

Fiecare seminar va trata câteva texte din ACLU, va dezvolta şi va aplicaideile discutate la curs:

 

1. Teoriile contemporane ale comparatisticii contemporane şi interesul reînnoit în Acta Comparationis Litterarum Universarum

Pascale Casanova: The World Republic of Letters, Stanford U.P., 2007. (în romană: Republica mondială a literelor, trad. Cristina Bazu, Curtea Veche, 2007.)

 

2. Profesionalizarea modernă a literaturii şi a artelor şi noile roluri specializate in ACLU

 

3. Naţiune şi literatură în secolul al 19-lea: regionalism, Landespatriotismus, identităţi supranaţionale în contextul fenomenului ACLU

 

Sorin Mitu, Geneza identităţii naţionale la românii ardeleni, Bucureşti, Editura Humanitas, 1997. (primul capitol)

 

4. Imaginaţia geopolitică în literatura secolului al 19-lea şi încercările de democratizare a ierarhiilor geografico-literare în ACLU

 

Maria Todorova, Imagining the Balkans. Updated edition, Oxford U. P., 2009, 62-115. (capitolele: The Discovery of the Balkans, Patterns of Perception until 1900) (în română: Balcanii şi balcanismul, 2000.)

 

5.Fenomenele cultelor literare moderne din secolul al 19-lea şi cultul figurilor filosofico-literare din ACLU

 

"Mihai Eminescu, poet national român". Istoria si anatomia unui mit cultural, coord. Ioana Bot, Cluj-Napoca, Dacia, 2001.

 

6. Modele educaţionale şi paradigme ale interpretării literare: modele universitare şi formarea fenomenului ACLU

 

Alex-Drace Francis: The Making of Modern Romanian Culture: Literacy and the Development of National Identity, Tauris, London-New York 2006, 40-80, 143-159.

 

7. Forme ale modernităţii timpurii şi modernitatea Actei Comparationis Litterarum Universarum

 

Antoine Compagnon: Antimodernii, Ed. Art, 2008, 11-105.

 

Bibliografie obligatorie:

Cele şase titluri de la seminarii şi un titlu la alegere din bibliografia recomandată.

Nota finală se compune din: 50 % din notă pe baza participării active la curs şi la seminarii, respectiv prezentări şi interpretări scrise, 50 % colocviul final. Câte un punct la nota finală pentru cunoaşterea şi comentariul fiecărui titlu din bibliografia opţională (pe bază de relatare detaliată sau note bibliografice).

Cei care nu se pot prezenta la seminarii vor preda cate o relatare şi comentariu critic detaliat de 10.000 de n / seminar legat de bibliografia seminarului (termenele de predare: 15 decembrie 2011 pentru primele patru seminarii, 15 ianuarie 2012 pentru ultimele trei seminarii). Cei care nu pot participa la 75 % din seminarii, vor parcurge şi vor prezenta la examen încă un titlu din biblografia opţională.

Toate titlurile mai puţin accesibile pot fi accesate la biblioteca departamentelor de maghiară (cab. 109.) pe baza unui permis valabil pentru anul universitar în curs.

 

 

Titular de disciplină

Lect. univ. dr. Levente Szabó

 

 

 

Şef de catedră                                                             Decan

Prof. dr. Sanda Cordoş                                               Prof. dr. Corin Braga

 

 

 

Cluj, 1 septembrie 2011.

Copyright © 2011 Magyar Irodalomtudományi Intézet, Magyar nyelv és irodalom szak, Babeş–Bolyai Tudományegyetem, Kolozsvár

Készítette a Weblap.ro